0
hero-empty
her-mobile

כיצד פטריית הקורדיספס עשויה לסייע בטיפול בדיכאון

Admin | Mycospring | דצמבר 11, 2023

דיכאון הוא מצב בריאותי נפשי שכיח המשפיע על מיליוני אנשים. בעוד תרופות נוגדות דיכאון הן האמצעי הנפוץ ביותר לטיפול בדיכאון, חקר תרופות טבעיות כמו פטריות מרפא נהיה יותר ויותר נפוץ. 

פטריית הקורדיספס נמצאות בשימוש במזרח וברפואה הסינית המסורתית כבר אלפי שנים. למרות שהיא אינה מחליפה תרופות מרשם לדיכאון, מחקרים שונים מראים כי יש לה תכונות נוגדות דיכאון המסייעות לבריאות הנפש.

לפני שנצלול לקורדיספס, נבין קצת יותר מה זה דיכאון?

דיכאון היא מחלה נפשית שגורמת לאנשים להרגיש עצובים וחסרי תקווה, ולאבד עניין בדברים שנהנו מהם בעבר. הוא יכול להשפיע על האופן שבו אדם מרגיש, חושב ומתנהג, ולהוביל למספר בעיות רגשיות ופיזיות אחרות, כמו שינויים בתיאבון ובשינה, עייפות ובעיות ריכוז.

תסמינים של דיכאון

ישנו מגוון של תסמיני דיכאון שחלקם קלים וחלקם חמורים, ואנשים חווים אותם בדרך כלל לאורך רוב שעות היום. חולים רבים עם דיכאון חווים תסמינים חמורים מספיק כדי להפריע לתפקוד בפעילויות יומיומיות כגון עבודה, בית ספר, פעילויות חברתיות או מערכות יחסים עם אחרים:

  • תחושות של עצב, ריקנות וחוסר תקווה
  • כעס, חוסר סבלנות או תסכול
  • חרדה
  • רגשות של חוסר ערך או אשמה
  • אובדן הנאה או עניין ברוב או כל הפעילויות מהם נהנו בעבר
  • בעיות שינה – שינה מוגזמת או נדודי שינה
  • עייפות כרונית וחוסר אנרגיה
  • תיאבון מופחת וירידה במשקל או תיאבון מוגבר ועלייה במשקל
  • קושי לחשוב, להתרכז, ולזכור דברים
  • מחשבות או ניסיונות אובדניים
  • בעיות פיזיות בלתי מוסברות, כגון בעיות גב, עוויתות שרירים או כאבי ראש

מה גורם לדיכאון?

חוקרים אינם יודעים את הגורמים המדויקים להתנהגויות דיכאוניות, אך מאמינים שיש מספר גורמים תורמים לכך, בהם:

  • כימיה במוח: חוסר איזון של נוירוטרנסמיטורים כמו סרוטונין ודופמין עשוי להיות גורם תורם לדיכאון.
  • גנטיקה: לאדם בעל קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורה ביולוגי או אח) שסובל מדיכאון, יש סיכוי גבוה פי שלושה ללקות בהפרעה ביחס לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, אדם עלול לסבול מדיכאון מבלי היסטוריה משפחתית של המחלה.
  • אירועי חיים קשים, כמו מוות של אדם אהוב, טראומה, גירושין, בדידות וחוסר תמיכה, כולם יכולים להוביל לדיכאון.
  • כאב כרוני ומחלות כרוניות כגון סוכרת, טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון ודמנציה יכולים לתרום לדיכאון.
  • תרופות מסוימות למחלות כרוניות מגיעות עם שפע של תופעות לוואי, כולל דיכאון. שימוש בסמים יכול גם הוא לגרום או להחמיר התנהגות דיכאונית.

אפשרויות טיפול בדיכאון

דיכאון הוא אחת ממחלות הנפש הניתנות לטיפול אם פונים לעזרה בזמן. חלק מאפשרויות הטיפול הנפוצות ביותר הן:

1# טיפול קוגניטיבי התנהגותי (פסיכותרפיה)

2# תרופות:

תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור לשנות את הכימיה במוח הגורמת לדיכאון. לחלק מהתרופות נוגדות דיכאון יש תופעות לוואי שבדרך כלל חולפות עם הזמן.

3# רפואה משלימה:

 טיפולים כגון דיקור, עיסוי, היפנוזה וביופידבק הניתנים בנוסף לתרופות מרשם.

פטריית הקורדיספס היא 100% מזינה ומועילה לבריאות הנפש. קורדיספס יכולה להקל על תסמיני חרדה, להפחית תסמינים של דיכאון ולהגביר את התפקוד הקוגניטיבי, וכך להוביל למוח בריא.

האם קורדיספס יכול לסייע במצבי דיכאון?

פטריית הקורדיספס כבר מזמן משמשת במזרח וברפואה הסינית לטיפול במגוון מחלות, כולל בעיות נפשיות. מחקרים עדכניים על השפעות נוגדות הדיכאון של פטריית הקורדיספס הניבו תוצאות מבטיחות, שהראו שהן עשויות להציע אלטרנטיבה טיפולית טבעית ויעילה לסובלים מדיכאון.

למרות שעדיין יש לנו הרבה מה ללמוד על קורדיספס ודיכאון, חוקרים מציעים מספר מנגנונים אפשריים בעזרתם פטריית הקורדיספס מסייעת בטיפול בדיכאון. אלו כוללים אפנון של נוירוטרנסמיטורים במוח המעורבים בוויסות מצב הרוח, הפחתת דלקת עצבית והפחתת מתח חמצוני.

בואו נצלול לפרטים נוספים על כל אחד מהם.

האם קורדיספס מגבירה את רמות הסרוטונין?

פטריית הקורדיספס עשויה להשפיע על רמות הסרוטונין במוח.

סרוטונין, או “הורמון ההרגשה-הטובה”, הוא מוליך עצבי חשוב המווסת רגשות, מתח, רעב, שינה ומצב רוח, אז די חשוב שיהיו רמות מספיקות שלו במוח. חולים עם דיכאון חווים לעיתים קרובות דלדול ברמות הסרוטונין.

נמצא כי קורדיספס עוזרות להגביר את הסרוטונין במוח, ובכך מראה התנהגות דמוית תרופות נוגדות דיכאון. מחקר אחד חתר לגלות את ההשפעה של תמצית Water Cordyceps militaris (WCM) על חולדות עם התנהגות חריגה הנגרמת על ידי מתח כרוני קל ובלתי צפוי.  התמצית הצליחה למנוע אנהדוניה (התנהגות דמוית דיכאון) והיפואקטיביות (פעילות גופנית מופחתת) בכל המינונים.

קורדיספס מפחיתה את קצב התחלופה של סרוטונין ודופמין.

קצב התחלופה של סרוטונין מתייחס לכמה מהר מתפרק הנוירוטרנסמיטר ומשמש את המוח. כאשר קצב התחלופה איטי, הסרוטונין מתפרק לאט יותר ונשאר במוח למשך זמן ארוך יותר. מכאן שיש רמות מוגברות של הורמון ההרגשה הטובה, מה שמוביל לשיפור הבריאות הנפשית ולירידה בסימפטומים של תחושת הדיכאון.

הידעתם שפטריות קורדיספס עשירות בטריפטופן? טריפטופן הוא מבשר חומצת אמינו לסרוטונין, כלומר הגוף שלנו משתמש בטריפטופן לייצור סרוטונין.

קורדיספס מכיל גם קורדיסיפין ואדנוזין, חומרים פעילים עיקריים בפטרייה שיכולים לעורר את שחרור הסרוטונין במוח. מחקר על האינטראקציה בין אדנוזין וקורדיסיפין גילה כי:

קורדיספין ממלא גם תפקיד חשוב בשיפור בהפרעות הפסיכיאטריות, כולל הפרעת דיכאון מג’ורי (MDD) והפרעת חרדה. מחקרים על דיכאון הראו כי צריכת קורדיספין הובילה להשפעה נוגדת דיכאון מהירה וחזקה, אשר עשויה להיות מווסתת במספר מנגנונים מועילים, במיוחד בוויסות מסלול האותות הקדם-פרונטלי של קולטן AMPA. 

לאדנוזין יש תכונות הרגעה שיכולות להקל על תסמינים של חרדה ודיכאון. הוא נצמד לקולטנים במוח השולטים בשינה ובמצב הרוח, ומספק השפעת הרפיה והרגעות. בשל המבנה הכימי העשיר באדנוזין, קורדיספס יכולה לשפר את איכות השינה אצל אנשים בריאים ואלה הנאבקים בדיכאון.

האם קורדיספס משפיעה על רמת הדופמין?

הוכח כי קורדיספין מעלה את רמות הדופמין במוח. דופמין הוא כימיקל חשוב לבריאות המוח – הורמון הרגשה-טובה נוסף – המווסת את מצב הרוח, מגרה ומחזק חוויות נעימות ומשפיע על פעילותם של נוירוטרנסמיטורים אחרים (כמו סרוטונין). על ידי העלאת רמות הדופמין, קורדיספין יכולה להקל על תסמינים של דיכאון והפרעות רבות אחרות.

בנוסף, נראה שדופמין נמוך לא רק מוביל לדיכאון אלא גם פוגע בחילוף החומרים האנרגטי שלנו, שעובד קשה כדי למנוע כל הפרעות במצב הרוח, ולכן קורדיספין הוא קריטי לשמירה על רמות דופמין תקינות. זה נכון מה שאומרים: נפש בריאה בגוף בריא.

קורדיספס, דלקת ודיכאון

לפטריית הקורדיספס יש תכונות אנטי דלקתיות שעשויות לסייע לבריאות הנפש. תהליכים דלקתיים נקשרו למגוון בעיות נפשיות, כולל חרדה ודיכאון, ויש הסוברים כי “דיכאון, חרדה ו-OCD נובעים ככל הנראה מדלקת קלה במוח.”

פטריות קורדיספס עמוסות בחומרים פעילים המורידים באופן טבעי את הדלקת, כאשר קורדיספין ופוליסכרידים הוכחו כמפחיתי דלקת במוח ובגוף.

ניסוי קליני משנת 2014 אישרר את הפוטנציאל האנטי דלקתי של פוליסכרידים מקורדיספס. פחמימות מורכבות אלו דיכאו סוגים מסוימים של ציטוקינים פרו-דלקתיים (IL-1, TNF- ו-COX-2), חלבונים הממלאים תפקיד חשוב בתיווך תגובות דלקתיות. רמות מופחתות של ציטוקינים ועיכוב תפקודם מובילים לירידה בדלקת בגוף.

קורדיספס נלחם בלחץ חמצוני

רדיקלים חופשיים, או ROS, הם מולקולות לא יציבות הגורמות לחמצון תאי ורקמות. חוסר האיזון בין רדיקלים חופשיים לנוגדי חמצון בגופנו עלול לפגוע בתאים בריאים ולגרום לדלקות, להגביר את הסיכון לנזק תאי ולמחלות כרוניות כמו מחלת אלצהיימר, סרטן ומחלות לב וכלי דם. לחץ חמצוני הוא זרז נפוץ לדיכאון.

על פי מחקר, לאנשים עם דיכאון יש בדרך כלל רמות גבוהות של ROS. המחקר הגיע למסקנה כי “בהיעדר גורמים ידועים לפגיעה חמצונית, הרמות הנמוכות של נוגדי החמצון ורמות גבוהות יותר של MDA [מלונדאלדהיד] שנמצאו בחולים עם דיכאון מז’ורי משפיעות על הדרגה הגבוהה של עקה חמצונית בדיכאון חד קוטבי”.

פטריית הקורדיספס מציגה פעילות נוגדת חמצון רבת עוצמה שעשויה לסייע בשמירה על ההשפעות של ROS.  

פטריית הקורדיספס היא אדפטוגנית; היא עוזרים לגוף שלך להילחם ולהסתגל ללחץ. אדפטוגנים יכולים לשמש לטיפול בסרטן, לחיזוק המערכת החיסונית ולהורדת דלקת בגוף, אך הם גם מועילים להפחתת חרדה ודיכאון. 

עוד תועלות של פטריית הקורדיספס:

  • קורדיספס מקדמת את בריאות הלב
  • קורדיספס יכולה להגביר את התפקוד המיני אצל גברים ונשים
  • קורדיספס מקדמת את בריאות מערכת העיכול
  • קורדיספס מגבירה את רמות האנרגיה
  • קורדיספס יכולה לשפר את הביצועים האתלטיים
  • קורדיספס  עשויה לעזור לך לישון טוב יותר
  • לקורדיספס תכונות אנטי אייג’ינג המסייעות לבריאות העור
  • קורדיספס מונעת נזק חמצוני
  • קורדיספס מחזק את המערכת החיסונית
  • קורדיספס עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם

הדרך הטובה ביותר לצרוך את הקורדיספס של מיקוספרינג

מוצרי הקורדיספס של מיקוספרינג עשויים 100% גופי פרי של פטריית הקורדיספס באבקה או בצורה של גופי פרי שלמים מיובשים.  

בגלל תכונותיהם המעוררות אנרגיה, אנו מציעים לצרוך את הקורדיספס בבוקר או אחר הצהריים המוקדמים. כדאי להימנע מצריכת פטריות קורדיספס לפני השינה.

האם ניתן לקחת קורדיספס כל יום?

כל עוד תשמרו על המינון המומלץ – לא יותר מ-5 גרם של פטריות ליום – ניתן לצרוך אותן באופן יום יומי ולהנות משלל היתרונות של קורדיספס.

האם הקורדיספס בטוחה לשימוש עם תרופות נוגדות דיכאון?

מהספרות ומהניסיון שלנו, אין מניעה לקחת קורדיספס ביחד עם תרופות נוגדות דיכאון. אנו ממליצים להתחיל לצרוך במקביל, ולראות האם ישנו שינוי במצב הרוח שלכם, מבחינה פיזית ומנטלית. אם אתם מרגישים שיפור, תוכלו בהדרגתיות ותוך התייעצות עם רופא, להוריד במינון התרופות.

למי אסור לקחת קורדיספס?

פטריות קורדיספס נחשבות בדרך כלל בטוחות עבור רוב האנשים. עם זאת, אנשים מסוימים צריכים להימנע מצריכתם או להשתמש בהם בזהירות. אם אתם אלרגיים לפטריות, עובש או שמרים או בעלי היסטוריה של תגובות אלרגיות לסוגים אחרים של פטריות, היזהרו בצריכת קורדיספס.

לפני נטילת קורדיספס במהלך הריון או הנקה, התייעצי עם הרופא שלך.
אם אתם נוטלים תרופות כלשהן, צרו קשר עם הרופא שלכם לפני תחילת צריכת הקורדיספס.

שתפו את המאמר

Facebook
WhatsApp
Email

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

צרו קשר